Minister-president Jan Jambon geeft startschot voor de ontwikkeling van een digitaal Verenigingsloket

Vlaanderen investeert 2,85 miljoen euro in administratieve vereenvoudiging voor verenigingen

Op 21 oktober 2021 stelde de Vlaamse overheid in aanwezigheid van minister-president Jan Jambon het project rond het digitale Verenigingsloket (of V-loket) voor. Met dit digitale loket wil de Vlaamse overheid in de toekomst alle interacties tussen dienstverleners en verenigingen vereenvoudigen om zo het verenigingsleven te ondersteunen. Het project kadert binnen het relanceplan ‘Vlaamse Veerkracht’ dat het economisch en sociaal herstel in Vlaanderen na corona een boost wil geven. Het Verenigingsloket baseert zich op eerdere ervaringen uit ‘Mijn Burgerprofiel’ en het ‘e-loket voor ondernemers’. Om zoveel mogelijk tegemoet te komen aan de behoeften die leven, wordt een communityplatform gelanceerd waarmee we verenigingen en lokale overheden willen betrekken bij het ontwikkelingsproces.

Vlaanderen telt meer dan 74.000 vzw’s en een veelvoud aan feitelijke verenigingen. Bijna 6 op de 10 Vlamingen is actief of organiserend lid van zo’n vereniging. Daarom heeft de Vlaamse overheid een budget van 2,85 miljoen euro uitgetrokken om de administratieve last van het verenigingsleven te vereenvoudigen via een digitaal loket. Dit budget zit vervat in de steunmaatregelen van het relanceplan ‘Vlaamse Veerkracht’ dat de Vlaamse overheid in september 2020 lanceerde. Een van de pijlers van het plan is om Vlaanderen digitaal te transformeren op een vlotte, veilige en privacy-bestendige manier.

Formulierenmarathon

“Vandaag is een vereniging besturen nog te vaak een formulierenmarathon of een hordeparcours van loket naar loket. Daarom willen we een digitaal loket uitbouwen dat de gebruikservaring voor verenigingen verbetert”, zegt minister-president Jan Jambon. Het doel van de Vlaamse overheid is om deze verschillende loketten en toepassingen te bundelen in ​ een centraal loket waartoe verenigingen zich kunnen wenden. “Zodat straks Vlaamse verenigingen in elke dorpsstraat terecht kunnen op één digitale plek”, aldus Jambon.

Geschoeid op de ervaring van ‘Mijn Burgerprofiel’ en het ‘e-loket voor ondernemers’

Voor het V-loket beroept de Vlaamse overheid zich op de kennis en ervaring die ze eerder opdeed met digitaliseringsprojecten als ‘Mijn Burgerprofiel’ en het ‘e-loket voor ondernemers’. Net als deze loketten moet het V-loket een portaal worden waarop verenigingen al hun gegevens, aanvragen, reservaties, meldingen of attesten kunnen raadplegen. Dat wil de Vlaamse overheid doen in samenwerking met lokale besturen en andere overheden door hun bestaande toepassingen in een centrale toepassing te integreren. Een beveiligde databank zorgt ervoor dat gegevens bewaard worden zodat een vereniging niet steeds dezelfde informatie moet ingeven wanneer ze met verschillende overheden in contact komt.

Voor en door verenigingen en lokale overheden

Om een digitaal loket uit te bouwen aangepast aan de gebruikers, wil de Vlaamse overheid de doelgroepen actief betrekken bij het ontwikkelingsproces. Daarom lanceert ze een online participatieplatform waar geïnteresseerde verenigingen en lokale overheden de uitvoering van het project van nabij kunnen volgen en rechtstreeks feedback en ideeën kunnen aanreiken. Eind oktober wordt voor beide doelgroepen een webinar georganiseerd om de opzet van het project voor te stellen en aan te geven hoe zij zelf kunnen bijdragen aan de ontwikkeling van het loket. Meer informatie via www.denkmee-verenigingsloket.be.

In deelprojecten naar een eindproduct

Het gehele project wordt onderverdeeld in kleinere deelprojecten die ontwikkeld worden op basis van input en feedback uit het communityplatform. Eerst worden ideeën verzameld, vervolgens worden die omgezet in vraagstukken waarvoor oplossingen uitgedacht worden, om ten slotte deze oplossingen door de community te laten evalueren in een testfase. “Zo bouwen we een V-loket dat helemaal aangepast is aan de doelgroepen. Hoe meer verenigingen en lokale besturen zich engageren op het communityplatform, hoe beter het eindproduct wordt”, analyseert Luc Delrue, secretaris-generaal van het Departement Cultuur, Jeugd en Media.

Een V-loket voor een weerbaar Vlaanderen

“Na corona willen we Vlaanderen opnieuw weerbaar maken. Door nu in te zetten op digitalisering bouwen we Vlaanderen niet enkel op, we werken bovendien aan een Vlaanderen dat sterker is dan ooit en weerbaarder voor de uitdagingen van morgen. Het Verenigingsloket draagt daar alvast zijn steentje aan bij”, besluit Jambon.

Proces V-loket

Het Verenigingsloket (V-loket) in een initiatief van de Vlaamse overheid dat kadert binnen het relanceplan ‘Vlaamse Veerkracht’. Daarmee wil de Vlaamse overheid alle interacties tussen verenigingen en dienstverleners op één plaats samenbrengen en vereenvoudigen en zo het verenigingsleven vlotter, overzichtelijker en leuker maken. De ontwikkeling wordt ondersteund door het Departement Cultuur, Jeugd en Media. Meer informatie op www.vlaanderen.be/uw-overheid/denk-mee-na-over-het-verenigingsloket.

Heeft u vragen voor het Departement Cultuur, Jeugd en Media? Neem dan contact op met Mattijs Deraedt, adjunct-woordvoerder van het Departement Cultuur, Jeugd en Media, via mattijs.deraedt@vlaanderen.be of 02 553 42 89.

Heeft u vragen voor het kabinet van Vlaams minister van Cultuur Jan Jambon? Neem dan contact op met woordvoerder Olivier Van Raemdonck via olivier.vanraemdonck@vlaanderen.be of 0470 99 91 01.

Verenigingsloket Q&A.docx

DOCX - 390 Kb

Persberichten in je mailbox

Over Departement Cultuur, Jeugd en Media

Als Vlaamse overheidsorganisatie bouwt het Departement Cultuur, Jeugd en Media aan een creatief en inspirerend Vlaanderen, waar iedereen (van jong tot oud) cultuur kan beleven, maken en delen.

Dat doet het door een overtuigend en toekomstgericht sectoraal beleid te voeren met de intrinsieke waarden van cultuur en jeugd en de onafhankelijkheid van media als uitgangspunten. Het departement is een partner en stimulator van het werkveld en werkt samen met andere beleidsvelden, met de lokale besturen en actoren binnen en buiten de Vlaamse overheid. Door kwaliteitsvolle instrumenten in te zetten creëert het kansen voor de actoren. Professionele ontwikkeling, klantgerichtheid en betrokkenheid staan centraal bij alle medewerkers. Het departement richt zijn blik naar buiten door in te spelen op maatschappelijke en internationale ontwikkelingen, waarmee het de eigen werking steeds in vraag stelt en vernieuwt. Meer info? Bekijk de website: https://www.vlaanderen.be/cjm/nl

Arenbergstraat 9 1000 Brussel

departement.cjm@vlaanderen.be